Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano / Verso Secondo (8, 4, 2) - Gregoriano
Verso Quarto (8, 4) - Gregoriano / Verso Quinto (Ripieno) - Gregoriano / Verso Sesto (8, 4, Fl XII, XXII) - Gregoriano
Verso Settimo (8, Fl4) - Gregoriano / Verso Ottavo (8, Fl4, XIX) - Gregoriano / Verso Non (8, Fl4, XIX, XXII, XXVI) Gregoriano
Verso Decimo (8) - Gregoriano - / Verso Undecimo (8, Voce Humana) - Gregoriano /
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano / Verso Secondo (8, 4, 2) - Verso Terzo (8, 4)
Verso Quarto (Fl4) - Verso Quinto (Fl4) / Verso Sesto (8, 4, 2)
Verso Settimo Cromatico (16) - Verso Ottavo (8, 4) / Verso Nono (8, 4, 2)
Verso Decimo (8, 4, FlXII) - Gregoriano / Verso Undecimo (8, 4, FlXII, XXII)
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano / Verso Secondo (8, 4, 2) - Verso Terzo (8, 4)
Verso Quarto (8, 4) - Gregoriano / Verso Quinto (8, 4, FlXII, XXII)
Vero Settimo (8, Fl4) - Verso Ottavo (8,Fl4,XIX) Gregoriano / Verso Nono (8, 4)
Verso Decimo (8) - Gregoriano - / Verso Undecimo / Verso Duodecimo & Ultimo (Ripieno)
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano / Verso Secondo (8, 4, 2) - Verso Terzo (8, 4)
Verso Quarto (8) - Verso Quinto (8, 2, XXII) Gregoriano / Verso Sesto (8, Voce Humana)
Verso Settimo (8, 4, 2, XIX, XXI) / Verso Ottavo (8, 4, XXIX e XXXII)
Verso decimo (8) / Verso Undecimo (8, 4, XIX) Gregoriano / Verso Duo Decimo (Ripieno)
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano / Verso Secondo (8, 4, 2)
Verso Quarto (8, 2, XIX) / Verso Quinto (8, 2, XIX, XXII) / Verso Sesto (8, 2, XXII)
Verso Settimo (8, Voce Humana) / Verso Ottavo (8) - Verso Nono (8, 4)
Verso Decimo (8, 2, XXII, XXVI, Usignuoli) / Verso Undecimo (8, 4, 2, XIX) / Verso Duodecimo * Ultimo (Ripieno)
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno In 24) Gregoriano - Verso Secondo (Ripieno In 12, No XII) Verso Terzo (24, 12, 8, 4)
Verso Quarto (12, Fl XII) Verso Quinto (12, XII, XXII) Verso Sesto (12, Fl 4) - Gregoriano
Verso Settimo (Fl 4) - Verso Ottavo (8, Fl4, XIX) Verso Nono (24, 12, XII)
Verso Decimo (12, 4) Verso Undecimo (Ritornello In 12) Verso Duodecimo & Ultimo (Ripieno In 24)
Track Listings (19) - Disc #3
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano Verso Secondo (Ripieno) Verso Terzo (8,2,XXII) - Gregoriano
Verso Quarto (8,2,XXIX E XXXIII, Usignuoli) Verso Quinto (8,4,2) Verso Sesto (8,4) - Gregoriano
Verso Settimo (8,XXIX E XXXIII) Verso Ottavo (8,2) Verso Nono (8,2,XXII,XXVI) - Gregoriano
Verso Decimo (8,XIX) Verso Undecimo (8,Voce Humana) - Gregoriano Verso Duodecimo & Ultimo (Ripieno)
Gregoriano - Verso Primo (Ripieno) - Gregoriano Verso Secondo (8,4,2) Verso Terzo (8,FlXII,XXII)
Verso Quarto (8,4) - Gregoriano Verso Quarto (8,4) - Gregoriano Verso Quinto (Principle Secondo, Voce Humana) Verso Sesto (8, Fl 4 Rit: + XIX) - Gregoriano
Verso Settimo (Fl 4) - Gregoriano - Verso Ottavo (Principle I E II) Verso Nono (8,2)
Verso Decimo (Principale II,4) Verso Undecimo (+ Fl XII) Verso Duodecimo (+ XXII) Verso Terzodecimo (Fl4,Fl XII,4) Verso Quartodecimo (+8) Verso Quintrodecimo (+ XIX,XXII) Verso Sestodecimo & Ultimo (+ XXVI,XXI)
Toccata Prima A Quattro (CRZ)
Toccata Seconda & Ligature Per L'Arpa (Versione Per Cembalo) CRZ
Toccata Seconda & Ligature Per L'Arpa (Versione Per Arpa)
Toccata Terza, & Ricercar Sopra Il Cimbalo Cromatico (CRZ)
Toccata Quarta, & Ultima, A Cinque (CRZ)
Ricercar Sopra Il Tenor De Constantio Festa A 4 Con Due Parti In Canone Senza Regola (CRZ)
Soptra Il Stesso Canto Fermo A 5 Con Tre Parti In Canone Senza Regola, Ma Per Forza Di Contrappunto (CRZ)
Gagliarda Prima A 4 Detto Il Galluccio
Gagliarda Seconda A 4 Detta La Morosetta
Gagliarda Terz A 4 Detta La Talianella
Gagliarda Terza A 4 Detta La Morenigna
Track Listings (24) - Disc #4
Gagliarda Prima A 5 Detta La Galante
Gagliarda Seconda A 5 Detta La Scabrosetta
Gagliarda Terza A 5 Sopra La Mantoana
Gagliarda Quarta A 5 Alla Spagnola
Gagliarda Quinta Cromatica A 5 Detta La Trabacina
Partita Prima (Con Ritornello)
Partita Seconda Per L'arpa (Versione Per Cembalo)
Partita Terza Per L'arpa (Versione Per Cembala)
Partita Quarta
Partita Quinta
Partita Sesta (Con Ritornello)
Partita Settima (Con Ritornello)
Partita Ottava Per L'arpa (Versione Per Cembalo)
Partita Nona Per L'arpa (Versione Per Cembalo)
Partita Decima Con Due Fughe
Partita Undecima Per L'arpa
Partita Duodecima & Ultima Con Due Parti In Canone Senza Regola
Partita Seconda Per L'arpa (Versione Per Arpa)
Partita Ottava per L'arpa (Versione Per Arpa)
Partita Nona Per L'arpa (Versione Per Arpa)
Partita Undecima Per L'arpa
Ancidetemi Pur, Per L'arpa (Versione Per Arpa)
Jakob ARCADELT: Ancidetemi Pur (Tenore E Continuo)
Ancidetemi Pur, Per L'arpa (Versione Per Cembalo) (CRZ)
J Scott Morrison | Middlebury VT, USA | 04/17/2003
(4 out of 5 stars)
"This 4CD collection from Naxos is the second installment of keyboard music by the early Baroque Italian composer Giovanni Maria Trabaci (c. 1575-1647). It is, as far as I know, the first recording of the Book II (1615) of his keyboard music. His music is not widely known by music-lovers at least partly because there was no modern edition of this music until recent years. The early editions were printed in four-stave open score using archaic notation, making it difficult for performers to play, even those who specialize in the music of the era. This set's primary performer, Sergio Vartolo, is something of a specialist in Trabaci's music and he plays on several different organs, harpsichords and even an 18th-century Italian spinettone. There are also some pieces played by the harpist Andrew Lawrence King. The variety in tonal color amongst the various instruments tends to obviate monotony in the almost four hours of music presented here. The various instruments employed are enjoyable, although there is a particularly irritating 'usignuoli' ('nightingales') stop on one of the organs; fortunately it is used sparingly. Trabaci was a renowned organist and composer from Naples; he was the organist of the Chapel Royal there during a period when Naples was under Spanish rule. He is a contemporary of the much-better-known Girolamo Frescobaldi (1583-1643) of Venice. Both he and Frescobaldi were masters of the rather severe late-Renaissance/early-Baroque contrapuntal style passed down from Flemish masters. If anything, Trabaci's music is darker and more chromatic than that of Frescobaldi.The first CD contains twelve 'ricercate' (the old term for 'ricercare', a forerunner of the fugue) which display Trabaci's ability not only to write expert contrapuntal pieces, but to devise memorable themes.The next two CDs contain the 'Centi Versi sopra li Otto finali Ecclesiastici' ('100 versets on the eight ecclesiastic finals'). Each 'verset' is accompanied by the appropriate Gregorian chant, in this set sung exquisitely by countertenor Michel van Goethem.The last CD contains assorted other pieces in various forms - toccatas, galliards, partitas - including a setting by Jacob Arcadelt (sung by tenor Mario Cecchetti) of 'Ancidetemi pur,' preceded by a Trabaci setting played on the harp by Andrew Lawrence King, and afterwards by the same setting played on harpsichord by Vartolo.Vartolo's playing is generally expert, but I was bothered somewhat by what seemed to me a rather capricious use of rubato. Since Vartolo is a musicologist it may be that he is using performance practice of the time, and my criticism reflects my own ignorance of that issue. It is very likely that these will be the only recordings of this music for years to come. So, if you feel impelled to explore this rather obscure byway, I would suggest you buy this set (as well as the set containing Book I from 1603), because it's not likely you'll have others to choose from any time soon. And, of course, Naxos's budget price makes these sets eminently affordable.Scott Morrison"