IN MEMORIUM - REGINE CRESPIN
Operaman! | Chicago, IL United States | 06/19/2007
(4 out of 5 stars)
"Decca has reissued the two-disc set "Prima Donna in Paris" to coincide with the Diva's 80th birthday February 23. Much as the complete reissue of the set is welcome to the catalog (previously Decca had a majority of the selections on this set on a single CD), it is not representative of the diva's best work.
These recordings were made during a transitional point in Madame Crespin's career. According to her autobiography she was rethinking and revising her repertoire (dramatic soprano to mezzo) while dealing with health and personal problems. It's no surprise that much of the singing finds her in less than her best voice. The Marguerite aria from Damnation of Faust pales in comparison with the earlier one she made for EMI (and Madame Crespin has admitted that the Decca engineers pieced this performance together from problematic individual takes). The operetta selections luckily are in a more sympathetic part of her voice and she sings them with style and humor. The selections from Carmen and Werther are still in the blueprint stage. She would later make a stronger mark on these roles when she fleshed them out in the theatre. The best of her "mature" singing career was yet to come, such as her success as Old Prioress in "Dialogues of the Carmelites", the title roles in "Pique Dame" and "The Medium".
Perhaps Decca will consider a two-CD retrospective set for her as they had for Sutherland, Horne, Lorengar, Resnik and Nilsson. The prime Decca recordings could be excerpted from recitals and complete operas. The selections would include the blue-ribbon Anserment-led Berlioz/Ravel set, the Poulenc songs and German lieder with Wustman, some of the excellent Italian opera arias from her first Decca aria recital, and selections from Walkure (Sieglinde) with Solti, Rosenkavalier (with Varviso from the out of print highlights disc rather than the complete Solti), and maybe even from the Karajan Walkure (Brunhilde). Get this one for the operetta selections alone.
P.S.: That proposed album will now have to be a tribute set. Madame Crespin sadly passed on July 5 in Paris. Rest in peace, cher Madame, et merci pour le musique."
Premiers pas vers Crespin
Constantin Declercq | 07/28/2007
(5 out of 5 stars)
"Pour les 80 ans de la cantatrice, Decca a enfin réédité le double vinyl «Prima donna from Paris» en cd, devenu «Prima donna in Paris» -ce qui est logique quand on sait que Crespin n'était pas parisienne. Le vinyl d'origine avait été enregistré au tout début des années 70 et était divisée en une partie opéra et une autre opérette, les deux consacrées au répertoire français. Certains extraits sont des rôles que Crespin chantait depuis longtemps comme Iphigénie (Gluck) ou Marguerite (Berlioz) alors que d'autres sont des nouveautés comme Carmen qu'elle n'avait pas encore chantée sur scène. Crespin était à l'époque à la charnière de sa carrière quand elle passait de soprano à mezzo-soprano, ce qui donne une couleur particulière même aux airs les plus connus de ses fidèles. On retrouve bien sûr toutes les qualités de Crespin : une diction, un phrasé, une couleur tonale uniques, une voix souple et sensuelle, de l'élégance et de la noblesse. Ce disque me semble être une initiation idéale à la découverte de la cantatrice.
Le livret, très bien fait, retrace les carrières de grandes chanteuses lyriques dans l'histoire française et on a les textes de tous les airs (sauf de ceux des opérettes de Reynaldo Hahn ; apparemment les héritiers ont été plus gourmands qu'en 1971 puisque sur le vinyl d'origine elles y étaient !)."