Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Que Nos Chants Montent... - Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: O Toi Qui Fus La Femme De... - Samuel Ramey/Denyce Graves/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Vains Regrets! Tendresse... - Thomas Hampson
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Monseigneur! - June Anderson/Thomas Hampson
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Doute De La Lumiere - Thomas Hampson/June Anderson
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Recit Et Cavatine De... - Gregory Kunde/Thomas Hampson/June Anderson/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act 1, Scene 1: Elseneur. Une Salle Du Palais. Intro, Marche Et Choeur: Choeur Des Officers Et... - Francois Le Roux/Gerard Garino/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Prld/Scene De L'Esplanade - London PO/Antonio De Almeida
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Viendra-t-il? - Francois Le Roux/Thomas Hampson/Gerard Garino
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Ici, L'Ombre Et Le Deuil - Thomas Hampson/Francois Le Roux/Gerard Garino
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Invocation: Spectre Infernal! Image Veneree! - Thomas Hampson/Gerard Garino/Francois Le Roux
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Ecoute-Moi! - Jean Philippe Courtis/Thomas Hampson
Act 1, Scene 2 - L'Esplanade: Intermezzo - LPO/Antonio De Almeida
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Sa Main Depuis Hier - June Anderson
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Les Serments Ont Des Ailes - June Anderson
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Recitatif: Je Croyais Pres De Vous... - Denyce Graves/June Anderson
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Arioso: Dans Son Regard Plus Sombre - Denyce Graves/June Anderson
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Duo: L'ame De Votre Fils Est A Jamais... - Samuel Ramey/Denyce Graves/Thomas Hampson
Track Listings (15) - Disc #2
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Recit Et Choeur Des Comediens: Voici Les... - Gerard Garino/Thomas Hampson/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act II, Scene 1 - Les Jardins Du Palais. Air D'Ophelie: Chanson Bacchique: O Vin, Dissipe La... - Thomas Hampson/Gerard Garino/Francois Le Roux/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act II, Scene 2 - Grande Salle Du Palais Eclairee Pour Une Fete: Marche Danoise, Recit Et... - Thomas Hampson/June Anderson
Act II, Scene 2 - Grande Salle Du Palais Eclairee Pour Une Fete: C'est Le Vieux Roi Gonzague - Thomas Hampson/Samuel Ramey/Denyce Graves/June Anderson/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act II, Scene 2 - Grande Salle Du Palais Eclairee Pour Une Fete: O Mortelle Offense - Samuel Ramey/June Anderson/Gerard Garino/Michel Trempont/Francois Le Roux/Denyce Graves/Ambrosian...
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Entracte Et Monologue: J'ai Pu Frapper Le... - Thomas Hampson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Entracte Et Monologue: Entre Ou Ne Pas Etre... - Thomas Hampson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Entracte Et Monologue: Mais Qui Donc Ose Me... - Thomas Hampson/Samuel Ramey
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Entracte Et Monologue: Je T'Implore, O Mon... - Samuel Ramey/Thomas Anderson/Michel Trempont
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Trio: Le Voila! Je Veux Lire... - Denyce Graves/June Anderson/Thomas Hampson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Trio: Allez Dans Un Cloitre... - Thomas Hampson/Denyce Graves/June Anderson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Duo: Hamlet, Ma Douleur Est... - Denyce Graves/Thomas Hampson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Duo: Ah! Que Votre Ame Sans Refuge - Thomas Hampson/Denyce Graves
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Duo: Pardonne, Helas! Ta Voix M'Accable - Denyce Graves/Thomas Hampson
Act III - Une Chambre De L'Appartement De La Reine. Duo: Mon Fils! - Thomas Hampson/Denyce Graves
Track Listings (20) - Disc #3
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Intermezzo - LPO/Antonio De Almeida
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Danse Villageoise: Voici La Riante Saison - Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Mais Quelle Est Cette Belle Et Jeune Demoiselle - June Anderson/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Ballade; Et Maintenant Ecoutez Ma Chanson - June Anderson
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Sa Raison A Fui Sans Retour - Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act IV - Un Site Champetre Ombrage De Grands Arbres: Finale: Le Voila! Je Crois L'Entendre - June Anderson
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Chant Des Fossoyeurs: Dame Ou Prince, Homme Ou Femme - Thierry Felix/Jean-Pierre Furlan/Thomas Hampson
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Recit Et Arioso: La Fatigue Alourdit Mes Pas - Thomas Hampson
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Recit Et Arioso: Comme Une Pale Fleur - Thomas Hampson
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Recit Et Arioso: Scene Et Recit: Mais Qui Marche Dans L'Ombre? - Thomas Hampson/Gregory Kunde
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Recit Et Arioso: Marche Funebre Er Choeur: Ecoute! Quel Est Ce Brui - Thomas Hampson/Gregory Kunde/Ambrosian Opr Chor/John McCarthy
Act V - Le Cimetiere D'Elseneur: Recit Et Arioso: Finale: Ophelie!...Hamlet! - Thomas Hampson/Samuel Ramey/Denyce Graves/Gerard Garino/Francois Le Roux/Michel Trempont...
Appendixes: Finale (Dit De Covent Garden): Ophelie!...Hamlet! - Thomas Hampson/Samuel Ramey/Denyce Graves/Gerard Garino/Francois Le Roux/Michel Trempont...
Appendixes: Acte II, No.8: Duo Additionnel: L'ame De Votre Fils Est A Jamais Troublee - Samuel Ramey/Denyce Graves
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: Pas Des Chasseurs - London PO/Antonio De Almeida
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: Pantomime - London PO/Antonio De Almeida
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: Valse-Mazurka - London PO/Antonio De Almeida
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: Scene Du Bouquet - London PO/Antonio De Almeida
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: La Freya - London PO/Antonio De Almeida
Appendixes: Musique De Ballet: Ls Fete Du Printemps: Strette Finale - London PO/Antonio De Almeida
Great music, singing overcome messed up Shakespeare
matteo leoncini | New York NY | 01/03/2002
(5 out of 5 stars)
"What an exceptional cast for this recording! Hampson, Ramey and Graves are all in fine form. I know this opera is called "Hamlet," but since Ambroise Thomas changed the tragic ending to a happy one, he might has well have changed the title to "Ophelia." For me, it is Anderson's performance in that role that is the true standout. Her Act IV "mad scene" is haunting. She floats notes so pure and yet conveys heartwrenching emotion at the same time. Since this opera is unlikely to ever enter standard repertory, you shouldn't pass up the opportunity to hear this superlative recorded performance."
Fine French opera with good Cast
Dillon Haynes | Cincinnati, Ohio USA | 10/23/2001
(5 out of 5 stars)
"First I will admit that I do not know much about French opera. I really do like the grand French tradtion though, Meyerbeer and Auber are great. This opera is not quite along those lines though, it is a little more progressive. I would like to compliment the casting though, Hampson is a chilling Hamlet and Anderson makes sparks in the Mad scene. In fact, it is the mad scene with June Anderson's powerful coloratura that steals the show. Graves and Ramey do well in thier roles also. I just give extra marks for soprano June Anderson's fabulous performance here."
Beautiful opera which deserves to be heard
D. R. Schryer | Poquoson, VA United States | 02/11/2005
(5 out of 5 stars)
"Although Thomas wrote several operas, only Mignon and Hamlet have received any recognition in our time. I have always loved Mignon -- a beautifully melodic opera which deserves far more recognition than it receives -- so when Hamlet became available on CDs I decided to give it a try. I was very pleased to find that, like Mignon, Hamlet is a true gem, not just "pretty good" but outstandingly melodic throughout. I simply cannot understand how such a beautiful opera as Hamlet (and also Mignon) can be so thoroughly overlooked when other operas which are less beautiful are far more famous.
This performance of Hamlet is particularly outstanding with a superb cast including Thomas Hampson, June Anderson, Samuel Ramey, and Denyce Graves. If you love opera, I beg you to obtain this overlooked masterpiece while it is still available."
Beautiful But Bland
D. R. Schryer | 02/13/2006
(5 out of 5 stars)
"Cast: Thomas Hampson [Hamlet] ** June Anderson [Ophélia ** Samuel Ramey [Claudius) ** Gregory Kunde [Laërte] ** Denyce Graves [Queen Gertrude] ** Jean-Philippe Courtis [The Ghost) ** Gerard Garino [Marcellus] ** François Le Roux [Horatio] ** Michel Trempot [Polonius] Ambrosian Opera Chorus ** London Philharmonic Orchestra ** Antonio de Almeida (conductor)
This recording is the most recent, and perhaps only full-length recording of French composer Ambroise Thomas' Hamlet, and for that reason is definately valuable. Thomas's operas were directly influenced by the trend of "grand operas" after Meyerbeer (another such composer of this type of opera was the more famous Jules Massenet). Hamlet would make a supremely dramatic and dark opera but Thomas' music is too beautiful and the singers in this recording are emphasizing the beauty of the melodic line to the sacrifice of any dramatic effect. If you're a fan of these singers then this opera is just right for you. Baritone Thomas Hampson has refined, lyrical and amazing tenor singing technique. His Hamlet is youthful and strong. Vocal-wise, there's nothing wrong with it. His French diction is flawless. He pulls out all the stops- there are high notes which never cause him any strain, pianissimos, and decent mezzo di voce. But his Hamlet lacks passion and is very distant and cold, and as such his feigned madness and vows of vengeance are not convincing. But even this works in his favor as Ambroise Thomas had the audacity to change the ending and has Hamlet killing Claudius and crowning himself king! This alteration makes the ending happier (and more Lion King-like) as Hamlet does extract revenge and justice by killing his father's murderer and becoming the rightful king of Denmark (something which never seems to dawn on audiences as they watch Hamlet!) While I like Hampson's voice, I don't understand why Thomas composed the part of Hamlet for a baritone instead of a tenor.
June Anderson sings Ophelia but this is an entirely different animal from previous Ophelias (Joan Sutherland, Beverly Sills). June Anderson uses stronger voice than usual, making the role more dramatic than lyric-coloratura, though she is fully capable of producing coloratura passages quite well- after all this is the same June Anderson who sang terrific Queen of the Nights in The Magic Flute as seen in the movie Amadeus). But June Anderson is self-consciously dramatic when Ophelia should sound more fragile and delicate, a true tragic Romantic heroine. This is why I prefer lighter voices for Ophelia, but June Anderson is still doing an amazing performance and is committed to the character.
Samuel Ramey sings the part of King Claudius. This is a role tailor-made for him. Not only is it the "villain" part but the role has showcase arias for the bass- baritone voice. Ramey delivers his usual great performance. All his trademark strengths are here: superb diction, baritone bombast and lyric fluidity. However, like the other singers seem to be doing, he wants to focus on the beauty of the music and does not delve too deeply or intensely into the drama, which is there up to the happy finale.
Finally, if you're a fan of Denyce Graves, she's on here as Queen Gertrude. She makes her own mellow, velvety mezzo soprano voice more dramatic than usual, as if trying to outshine June Anderson's Ophelia. This opera has fine moments for Denyce Graves, too. The music is beautiful. The Drinking Song (O Vine Dispesse La Tristesse- O Wine, Vanish my Sorow) and Ophelia's elaborate Mad Scene are all excellent musical pieces. But this recording is self-consciously beautiful and lacks dramatic power."
Superbe interprétation
Constantin Declercq | 06/12/2008
(5 out of 5 stars)
"«Hamlet» est un opéra qui rentre dans la catégorie ambiguë des chefs-d'oeuvre mineurs. Bien qu'il n'ait jamais vraiment quitté le répertoire (il est un des rares opéras qui ait été composé pour un baryton), il a toujours été marginalisé sous prétexte qu'il n'était pas fidèle à Shakespeare. C'est oublier que Shakespeare lui-même s'est servi de sources pré-existantes et que les directeurs de théâtre anglais ont eu tout au long des siècles l'habitude de modifier la pièce sous prétexte d'actualisations. Enfin, les librettistes Carré et Barbier ne sont pas partis directement de Shakespeare mais de deux adaptations françaises (celle de Ducis puis surtout celle de Dumas et Meurice qui modifient substantiellement l'acte V). D'ailleurs, le public de l'époque est peu soucieux de fidélité à Shakespeare et Clément et Larousse dans leur dictionnaire des opéras de 1905 regrettent que le monologue «Être ou ne pas être» et la scène des fossoyeurs soient restés alors qu'ils trouvent ces scènes de mauvais goût (par ailleurs ils encensent l'opéra de Thomas). À une époque friande d'authenticité comme la nôtre, tous ces détours suspects d'affadissement ne sont pas la meilleure publicité pour que les maisons de disques s'intéressent à un opéra (alors que paradoxalement cela affecte peu «Faust» de Gounod et des mêmes Carré et Barbier, coupables pourtant d'errements similaires).
Longtemps le seul enregistrement disponible a été celui de Bonynge des années 80 centré autour de l'Ophélie de Sutherland (excellent chef mais froide Sutherland et reste de la distribution atone). Dix ans plus tard l'association Friends of French Opera et EMI France ont sorti une autre intégrale beaucoup plus équilibrée. Les cinq rôles principaux sont assurés par des chanteurs de tout premier rang. Thomas Hampson chante Hamlet, insistant sur le côté introspectif du personnage, et Samuel Ramey chante le roi du Danemark. June Anderson chante superbement Ophélie, le rôle le plus écrasant de l'oeuvre. La reine Gertrude est la mezzo-soprano Denyce Graves ; peu connue à l'époque, elle a chanté de nombreux rôles d'opéra français, Carmen en particulier, et elle vit même depuis en France. Le spectre est enfin Jean-Philippe Courtis. Ce dernier rôle n'est pas le plus important mais son apparition à la fin du premier acte est sûrement la page la plus belle et la plus impressionnante de la partition. Le chef est Antonio de Almeida, grand défenseur de la musique française (il a par exemple enregistré «La Juive» d'Halévy avec June Anderson, aussi chez EMI et grâce à Friends of French Opera).
Le triple cd fait 3h20 en incluant des appendices (un deuxième finale, un duo supplémentaire entre le roi et la reine ainsi que le ballet). La version de Bonynge propose elle un troisième finale et laisse le ballet à sa place d'origine (au début de l'acte IV). Il est vrai que les 17 minutes de ballet ne sont pas des plus inspirées et ralentissent l'action : le mettre en appendice n'est donc pas si hérétique qu'il y paraît.
Le livret contient une introduction en français, une en anglais et une en allemand, chacune étant originale et non traduite dans les deux autres langues. Celle en français, écrite par Tubeuf, est un florilège des clichés fin XXe siècle sur l'opéra de la fin du XIXe siècle. Caustique et peu éclairante, elle en dit plus long sur l'auteur que sur l'oeuvre. Le texte de l'opéra est en français et dans une traduction anglaise : il est étonnant de voir à quel point l'anglais, qui n'est en aucun cas une langue d'opéra (la première d'«Hamlet» à Covent Garden s'est par exemple faite en italien), est perçu sans broncher comme une évidence allant de soi dans les livrets.
Après la version Bonynge/Sutherland, puis celle-ci, très homogène et équilibrée, une troisième version a été commercialisée il y a quelques années mais uniquement en dvd. Malheureusement, si elle présente un Hamlet hors pair (Simon Keenlyside), le reste de l'affiche est beaucoup plus discutable (Nathalie Dessay se laisse aller à son péché mignon, l'hystérie, et le chef Bertrand de Billy est toujours aussi transparent ; ne parlons pas de la mise en scène, hideuse)."